Vreedzame impressies
door Raquel Wanrooij

Dinsdag 13 november 2007 – De eerste indruk van de tentoonstelling van Liesbeth Bijkerk (1957) in De Pont in Tilburg is niet bepaald overweldigend. Maar dat komt ongetwijfeld omdat de tamelijk kleine en flinterdunne fragiele werken op papier overheerst worden door de grote kolossale witte muren van de strakke museumzaal.  Bij nadere beschouwing blijken de schilderingen stuk voor stuk prachtige intieme tweedimensionale ‘kijkdoosjes’ te zijn waarin van alles gebeurt.

Het papier is door de kunstenares uit Eindhoven bewerkt met een grote diversiteit aan materialen. Zo gebruikt zij dikke, dekkende plakkaatverf, olieverf of acryl in combinatie met transparante aquarel en slierten flinterdunne ecoline. Met verschillende stukken beschilderd papier bouwt Bijkerk haar verrassende composities op tot een geheel. De verschillende fragmenten sluiten niet naadloos op elkaar aan. Ze suggereren daardoor een doorkijk naar een andere wereld. Toch vloeien de afzonderlijke lagen tegelijkertijd zoals bij een rijkgeschakeerde zonsondergang uiterst sfeervol in elkaar over. Als een kloppende puzzel geeft het beeld een bevredigend gevoel.

Naast de fragmentarische opbouw tekent de kunstenares vaak met vlotte ferme streken op de voorgrond een duidelijk raster. Dit kunnen dikke ontkiemende draden, wieberend spinrag, onrustig kronkelende cirkels of mysterieus zwevende bollen zijn. Zo creëert de kunstenares een barrière tussen de toeschouwer en de dromerige illusionaire diepte in het schilderij. Op geen enkele manier krijg je een helder totaalbeeld van hetgeen zich in de diepte afspeelt. Je blijft een kijker op afstand. Je staat ogenschijnlijk achter een fictief venster. Het kan ook een patroon van een glasgordijn zijn waar je doorheen kijkt. Het zorgt in ieder geval voor een vertekenend perspectief.

De overwegend lyrische poëtische stemming van de in Nieuw Guinea geboren kunstenares is door alle lagen heen duidelijk voelbaar. Het zijn vreedzame impressies in paars, oudrose, hemelsblauw lentegroen en zonnig geel. Het is het heerlijke gevoel op een mooie zomeravond, een stralend ontluikende dag of een betoverende ijsblauwe winterdag. Bijkerk laat zich geen enkel moment storen door de hedendaagse onrustige maatschappelijke en politieke bewegingen. Deze negatief prikkelende zaken laat zij ver achter zich.

Liesbeth Bijkerk De Pont, Projectzaal, t/m 6 januari 2008